Na tym etapie wstępnie formatuję widok, zmieniam sposób wyświetlania miar oraz do półeczki ‘Size’ dodaję miarę ‘Quantity’. Następnie tworzę kluczową dla naszego widoku kalkulację ‘Grupy Klientów’, której treść wygląda następująco:
IF SUM([Sales])>[Parameter Sales] AND SUM([Profit])>[Parameter Profit] THEN ‘Good Sales, Good Profit’
ELSEIF SUM([Sales])<[Parameter Sales] AND SUM([Profit])<[Parameter Profit] THEN ‘Bad Sales, Bad Profit’
ELSEIF SUM([Sales])<[Parameter Sales] AND SUM([Profit])>[Parameter Profit] THEN ‘Bad Sales, Good Profit’
ELSEIF SUM([Sales])>[Parameter Sales] AND SUM([Profit])<[Parameter Profit] THEN ‘Good Sales, Bad Profit’
END
Taka logika dzieli naszych klientów na kategorie, zgodnie z którymi możemy planować działania w stosunku do konkretnych firm. Daje nam ona również pogląd na to, ilu klientów jest w poszczególnych grupach. Oparcie logiki na parametrach, które wykorzystują również linie referencyjne pozwoli na dowolne sterowanie widokiem oraz uzyskanie informacji o klientach, którzy spełniają określone przez odbiorcę kryteria.
Żeby udostępnić odbiorcy możliwość takiego „sterowania”, umieszczamy nową kalkulację na półeczce ‘Color’ i dodajemy ją do filtrów. Dbając o czytelność raportu, warto wybrać kolory z jednej dwukolorowej palety np. Red-Gold. Przezroczystość koloru ustawiam na 60% i dodaję delikatne obramowanie punktów. Filtr wyświetlam w formie Single Value List.
Po dostosowaniu wszystkich ustawień moja wizualizacja wygląda następująco: