Most of us need to listen to the music to understand how beautiful it is. But often that’s how we present statistics: we just show the notes, we don’t play the music. – Hans Rosling

Większość z nas musi muzykę usłyszeć, aby zrozumieć jak jest piękna. Ale często właśnie w ten sposób prezentujemy statystyki: po prostu wyświetlamy nuty, a nie odtwarzamy muzyki. – Hans Rosling

Powyższy cytat Hansa Roslinga w trafny sposób zauważa, jak ważną rolę stanowi wizualizacja danych – pozwala szybciej i skuteczniej analizować dane, ale również na ich podstawie prezentować wyniki i wnioski.

Stworzenie dobrej, czytelnej wizualizacji nie jest sprawą prostą, ale jak to bywa z wieloma innymi umiejętnościami – można się jej nauczyć. W Internecie znajduje się bardzo dużo materiałów, które wprowadzą początkujących w problematykę. Jednak przy tak dużym wyborze różnych stron i blogów łatwo się zagubić. Dodatkowo nie każde źródło stanowi spójną całość, która w uporządkowany sposób zapozna Cię z podstawową, niezbędną wiedzą. Dobrym rozwiązaniem mogą być płatne kursy on-line. Przed wybraniem konkretnego możesz zazwyczaj zapoznać się ze spisem modułów, które dany kurs zawiera.

My jednak proponujemy dzisiaj trochę inną, wcale nie gorszą formę nauki, a mianowicie… książkę. Taką książkę (o ile jest mniejszego formatu) możesz zawsze nosić przy sobie w torbie lub (tutaj już nawet te duże i ciężkie) postawić na szafce obok swojego miejsca pracy i sięgać po nie co jakiś czas w poszukiwaniu inspiracji lub odświeżenia wiedzy. Poniżej prezentowane pozycje zawierają dużo grafik i ciekawych przykładów. Są przyjemne w czytaniu, a czasami nawet zabawne. Nie zdziw się, jeśli okaże się, że to właśnie książka o wizualizacji danych będzie Twoją lekturą czytaną wieczorem dla rozrywki.

Poniżej prezentujemy 5 wartych uwagi pozycji, które sprawdzą się jako lektury dla początkujących w wizualizacji danych.

“Good Charts: The HBR Guide to Making Smarter, More Persuasive Data Visualizations” – Scott Berinato

„Good Charts…” to inspirująca książka dla zupełnie początkujących w wizualizacji danych, chociaż może się również sprawdzić jako przypomnienie dla bardziej zaawansowanych. Autor wprowadza czytelnika w świat wizualizacji w sposób cierpliwy i dokładny. Aby lepiej utrwalić materiał wiele informacji jest powtarzanych, a każdy rozdział zawiera podsumowanie. W książce znajdziecie dużo praktycznych porad i zasad. Nie są to jednak suche informacje. Berinato w ciekawy sposób, opierając się na badaniach naukowych, tłumaczy psychologiczne mechanizmy, które decydują o tym, czy wizualizacja jest przejrzysta i angażująca dla odbiorcy.

Czasami wizualizacje są tworzone w taki sposób, aby manipulować wrażeniami odbiorców, jednocześnie nie kłamiąc. Berinato porusza tę kwestię w interesującej części o etyce tworzenia wizualizacji. Książka zawiera również praktyczny rozdział o tym, w jaki sposób należy prezentować nasze dane stojąc już przed odbiorcami.

Książka zawiera wiele przykładów dobrych, jak i złych wizualizacji. Dzięki „Good Charts…”  będziecie wiedzieli, jakie elementy należy w wizualizacji zawrzeć, a jakie pominąć. Warto jednak zaznaczyć, że autor mało mówi o samych narzędziach do tworzenia wizualizacji.

“The Truthful Art: Data, Charts, and Maps for Communication” – Alberto Cairo

Książka The Truthful Art to bardzo solidne wprowadzenie do wizualizacji danych pod kątem teoretycznym i matematycznym. Warto zaznaczyć, że nie znajdziemy w niej wiele jeśli chodzi o szczegóły techniczne. Alberto Cairo zaczyna od jasnego i przystępnego wytłumaczenia podstaw statystyki. Dalej prowadzi nas od gromadzenia danych po sam efekt końcowy. Tłumaczy podstawowe zasady oparte na naukowych badaniach, które pozwolą wydobyć z danych informacje i podzielić się nimi w jak najbardziej przejrzysty i rzetelny sposób. Zachęca do pokazywania danych w taki sposób, by nie narzucać swojej interpretacji i nie zakłamywać wniosków. Według niego dobra wizualizacja nie zawsze musi być prosta. Autor uczy również krytycznego myślenia i pokazuje, jak spojrzeć na swoje dane z nowych perspektyw.

Bardziej zaawansowanych na pewno zainteresują inspirujące przykłady z publikacji takich jak: New York Times,  The Wall Street Journal,  Berliner Morgenpost. W książce znajdziemy mnóstwo odnośników, które pozwolą dogłębniej zapoznać się z tematem. Na dodatek kunszt Alberto Cairo sprawia, że czytanie książki jest prawdziwą przyjemnością, a nawet rozrywką.

“Storytelling with data: a data visualization guide for business professionals” – Cole Nussbaumer Knaflic

“Ta książka jest dla każdego, kto potrzebuje coś komuś przekazać używając danych.” – tak zaczynają “Storytelling with data” autorzy. Zauważają, że dane same z siebie nie przekażą odbiorcom tego, co mają do powiedzenia.

Książka skupia się na tym w jaki sposób wydobyć z danych historię (wnioski, jakie można wyciągnąć na podstawie danych) i przedstawić ją w jak najjaśniejszy, wciągający i przekonujący sposób.

Na samym początku dowiesz się, jakie pytania powinieneś sobie postawić zanim w ogóle rozpoczniesz proces tworzenia wizualizacji. Dalej nauczysz się między innymi jak: dobrać najlepszy rodzaj wykresu, wyeliminować bałagan w danych, skupić uwagę odbiorców na kluczowych elementach.

Książka zawiera dużo teorii dla początkujących, którą obrazują przejrzyste przykłady. Dowiesz się także, jakie psychologiczne mechanizmy stoją za postrzeganiem różnych elementów wizualizacji.

“Storytelling with data” to lektura praktyczna i zwięzła. Różni się od innych pod tym względem, że dużo bardziej koncentruje się na poprawieniu zdolności prezentowania danych odbiorcom.

“Information Dashboard Design” – Stephen Few

Jeżeli dotychczas tworzyłeś pulpity nawigacyjne w sposób intuicyjny lub dopiero zaczynasz interesować się tym tematem, ta książka będzie dla Ciebie idealna. Dzięki niej poznasz zasady tworzenia dashboardów, które będą dostarczały odbiorcom informacje w sposób szybki, jasny i skuteczny. Dowiesz się, jakich błędów unikać, by dashboard był jak najbardziej przejrzysty, spójny oraz przyjemny dla oka. Stephen Few jest minimalistą jeśli chodzi o tworzenie dashboardów i zachęca do usuwania danych, które nie wnoszą potrzebnych informacji. Warto tu jednak zaznaczyć, że „pulpit nawigacyjny” oznacza dla autora pojedynczy ekran, który jest regularnie używany do śledzenia stanu danej rzeczy.

W książce znajdziesz dużo przykładów dobrych dashboardów, które pokazują w jaki sposób można na jednym ekranie umieścić wiele ważnych informacji. Warto przeczytać, aby wykorzystać w pełni potencjał tego potężnego narzędzia jakim jest pulpit nawigacyjny.

“The Big Book of Dashboards”

The Big Book of Dashboards to przede wszystkim ogromna ilość wspaniałych przykładów dashboardów z najróżniejszych branż (marketing, finanse, opieka zdrowotna, sport, hotelarstwo i wiele innych). Bardzo możliwe, że znajdziesz tam również przykłady z Twojej dziedziny. Każdy pulpit nawigacyjny opatrzony jest szczegółową analizą i komentarzem.

Nie jest to książka napisana z myślą o początkujących w wizualizacji danych. Nie musisz się jednak obawiać, że nie znasz jeszcze różnych pojęć związanych z tą dziedziną. Autorzy zaczynają od mocnych podstaw, które pomogą nowym poczuć się swobodniej przy poruszaniu się po dalszych stronach książki.

Dodatkowym atutem „The Big Book of Dashboards” jest ostatnia część dotycząca odnoszenia sukcesów w prawdziwym świecie. Zawiera wiele praktycznych porad opartych na ogromnym doświadczeniu autorów. Przykładowo znajdziemy w niej taki rozdział jak „urok ciast i pączków” oraz dowiemy się co zrobić, kiedy szef nalega na użycie wykresów kołowych.

Książka jest niezwykle inspirująca i wnikliwa. Ze względu na swój rozmiar (450 stron) nie nadaje się raczej do noszenia na co dzień w torebce. Warto jednak mieć ją zawsze gdzieś pod ręką w miejscu pracy, ponieważ prawdopodobnie będziesz często do niej wracać.

Share This