Dane mają dziś dla organizacji ogromną wartość, stąd też czymś naturalnym jest rosnąca na nich koncentracja. Mowa nie tylko o prawidłowym zabezpieczeniu firmowych danych, ale również o przemyślanej ich architekturze, selekcji i jakości. Nawet najbardziej zaawansowane procesy analityczne i modele predykcyjne, stworzone przy wykorzystaniu uczenia maszynowego bądź sztucznej inteligencji, nie będą stanowić wsparcia decyzyjnego dla organizacji, jeśli „wkład”, a więc dane wejściowe będą niskiej jakości. Niekompletne, nieaktualne bądź z innego względu wadliwe dane nie tylko stwarzają ryzyko podjęcia niewłaściwej decyzji biznesowej, ale też generują niepotrzebne koszty. Jak zarządzać danymi w organizacji? Doskonale opisuje to Kelle O’Neal, założycielka i CEO First San Francisco Partners, która podkreśla, że w przeszłości przez Data Governance rozumiano kontrolę i bezpieczeństwo danych, zaś dziś termin ten odnosi się do ich wartości:
“Governance should be about ensuring that data adds value to the enterprise, as well as enabling the enterprise to derive value from data”.
Rosnąca rola działań analitycznych, która jest niezaprzeczalnym faktem, a także wyzwania jakie stwarza ich pozyskiwanie i gromadzenie, wpływają również na istotne zmiany struktur organizacyjnych przedsiębiorstw. Coraz częściej bowiem pojawiają się w nich stanowiska: Chief Data Officer (CDO) bądź Chief Analytics Officer (CAO). Czym zajmują się tacy specjaliści? Najogólniej rzecz ujmując przejmują oni kontrolę nad szeroko rozumianymi inicjatywami BI, zarządzaniem danymi, budową modeli analitycznych, a ponadto rekomendują zmiany w procesach biznesowych i przedstawiają na wszystkich szczeblach organizacji wartości płynące z analizy danych. W organizacjach, które nie posiadają jeszcze dedykowanych ról CDO bądź CAO, komórka Business Intelligence podlega zwykle pod Chief Information Officera (CIO) i tym samym konkuruje z innymi strategicznymi projektami i inicjatywami IT, za które on również odpowiada. Nierzadko struktura taka prowadzi do hamowania rozwoju komórki analitycznej i realizowanych przez nią projektów, a ponadto nadmiernie obciąża CIO, którego rola również nieustannie ewoluuje. Wymaga bowiem coraz większej, strategicznej wręcz koncentracji na kwestiach zapewnienia bezpieczeństwa gromadzonych przez organizację danych, co stanowi kolejny, niezwykle istotny trend w obszarze Business Intelligence.