P.R.: Moje początki z biznesem są bardzo odległe. Od ponad 20 lat prowadzę różne firmy – i programistyczne, i takie, które wdrażały rozwiązania typu ERP. Siedem lat temu doszliśmy do świadomego wniosku, że na rynku brakuje takich elementów analitycznych. Zrobiłem analizę rynku wewnątrz firmy i trafiliśmy na amerykańską firmę – startup Tableau, która zatrudniała 400 osób. Bardzo prężnie się rozwijała. Widoczna była w Raportach Gartnera. Gartner to organizacja, która bada rynki technologiczne w różnych aspektach, produkuje coroczne raporty, które przedstawiają te rozwiązania na danym segmencie rynku, akurat tu mówimy o business intelligence w taki bardzo skondensowany sposób. Jeśli ktoś byłby zainteresowany, żeby poszerzyć swoją wiedzę, to polecam. To jest dokument, który ma 20 stron, streszcza, jakie trendy Gartner przewiduje, które będą ważne za kilka lat. I robi przegląd rynku, wszystkich rozwiązań, kilka słów, czym się wyróżniają i jakie są ich potencjalne ograniczenia. Przeanalizowaliśmy te raporty Gartnera, Forrestera z kilku lat i tam dominowało Tableau głównie w jednej kategorii. Nazywała się ona ease of use, czyli łatwość użycia, wdrożenia, adaptacji, przystosowania do swoich potrzeb. I to Tableau było bardzo, bardzo wysoko. Wyróżniało się. Był to początek tej rewolucji. Mieliśmy trochę szczęścia, bo oni w zasadzie nie szukali drogi do sprzedaży w tej części Europy, natomiast zdecydowali się, żeby rozwinąć sieć partnerską, ponieważ Europa jest troszkę inna niż Stany, jest tam wiele języków, wiele krajów, kultur, w związku z tym, jak trzeba mieć kogoś lokalnego, żeby tam sprzedawał, to ta koncepcja sprzedaży przez partnerów jest najlepsza. I tak zaczęliśmy współpracować z Tableau.
Bardzo szybko okazało się, że narzędzie świetnie się sprzedaje. Było ono początkiem rewolucji i mieliśmy dużą łatwość w przekonaniu potencjalnych klientów, żeby kupili to narzędzie, bo było niedrogie w porównaniu do standardów. Robiło efekt wow, wyglądało sexy, miało świetny marketing. Generalnie do dzisiaj jest bardzo dobrym narzędziem, które ma prosty interfejs użytkownika i bardzo zaawansowane funkcje analityczne. Taki był początek tej naszej drogi w biznesie związanym z danymi – business intelligence. W kolejnych latach dokładaliśmy kolejne elementy do tej układanki, w szczególności inne narzędzia, takie jak Alteryx do zaawansowanej analizy, Snowflake do Big Data – cały szereg usług, które robimy, związanych i z narzędziami, i z projektowaniem, doradztwem, warsztatami, integracją. Obecnie w swojej ofercie mamy wszystkie te narzędzia, które dominują na rynku, czyli oferujemy zarówno Tableau, jak i usługi do trzech dominujących narzędzi: Tableau, Qlik, Power BI. Plus Snowflake, Alteryx, ale to od strony produktowej. Natomiast od strony biznesowej mamy szereg rozwiązań dla różnych branż, typu logistyka, telco, produkcja i wiele, wiele innych. Jeśli kogoś by to interesowało, to zapraszam na nasze strony astrafox.pl, tam można popatrzeć, co robimy, zapoznać się z narzędziami, których używamy.