Drogi czytelniku!

Tytuł dzisiejszego wpisu jest bardzo umowny, ponieważ możemy mówić zarówno o tips and tricks w Tableau, jak i o swego rodzaju Q&A. Część z rzeczy, które dziś zaprezentuję, to odpowiedzi na pytania, które zadawaliście nam na naszych eventach lub podczas webinariów. Przedstawię Wam sposoby na ułatwienie sobie pracy, które po prostu warto znać. Z pewnością każdy z Was znajdzie tutaj coś dla siebie.

 

My Tableau Repository

 

Pierwsza informacja dla początkujących użytkowników Tableau – na starcie naszej przygody z narzędziem korzystamy z wielu tutoriali, webinariów i innych źródeł wiedzy o aplikacji. Większość z nich opiera się o testowe bazy danych ‘Sample – Superstore’. Bazy te, w postaci plików Excela znajdują się w folderze Moje dokumenty > My Tableau Repository > Datasources > […]. W niektórych poradnikach możesz zauważyć, że baza z której korzysta autor jest nieco bardziej rozbudowana niż ta, którą znajdziesz w dokumentach. Obszerniejsza baza ‘Superstore’ jest dostępna jako embedowane źródło danych w dolnej części ekranu startowego Tableau.

 

Pozostając jeszcze na chwilę przy ekranie startowym i przy początkujących użytkownikach, zwróćcie uwagę na to, że na dole ekranu osadzone są 3 gotowe przykładowe raporty. O ile często zdarza się, że je przeglądamy, to mało kto pamięta o linku ‘More Samples’, który znajduje się w tej części ekranu. Przeniesie nas on do dodatkowych zasobów ‘Tableau Viz Gallery’ z przykładowymi workbookami wraz z krótkimi opisami funkcji, które zostały w nich użyte.

 

Szybkie podłączanie danych z Excela

 

To bardzo krótka porada, ale dobrze wiedzieć, że jednym ze sposobów na szybkie zaimportowanie danych z Excela jest zaznaczenie zakresu który nas interesuje, skopiowanie go do schowka, a następnie wklejenie do Tableau. Wkleić dane do Tableau możemy na ekranie startowym wybierając polecenie ‘Paste’ w menu ‘Data’ lub skrótem ‘Ctrl+V’. Pominiemy wtedy ekran budowy modelu danych, a naszym źródłem wyświetlonym w ‘Data Pane’ będzie ‘Clipboard’. Mimo, że pominęliśmy budowę modelu, to możemy się przełączyć na ten ekran i połączyć naszą tabelę z innymi źródłami.

 

Dodawanie własnych Shape’ów w Tableau

 

Niejednokrotnie chcielibyśmy wykorzystać własne elementy graficzne na wykresie, albo wyświetlić niestandardowe pointery na mapie. Żeby tego dokonać musimy przygotować grafikę w formacie *.png, najlepiej z opcją transparency. Grafiki możemy pogrupować w kategorie w oddzielnych folderach, a następnie tak przygotowaną zawartość wklejamy do folderu My Tableau Repository > Shapes. Mając otwarte Tableau, w sekcji ‘Marks’ otwieramy właściwości półeczki ‘Shapes’, a następnie w kolejnym oknie klikamy ‘Reload Shapes’. Nasze grafiki będą od tej pory widoczne jako nowe zestawy Shape’ów.

Firmowa identyfikacja graficzna w Tableau

 

Pracując z kolorami mamy dostępne kilkanaście palet, które producent oprogramowania przygotował w oparciu o najlepsze praktyki prezentacji i wizualizacji danych. Wśród nich znajdziemy dużo ciekawych propozycji, m.in. paletę ‘Color Blind’, która pozwoli na przygotowanie raportu zachowując 100% pewności, że będzie on czytelny nawet dla osób borykających się z daltonizmem. Jeśli natomiast firma narzuca nam korzystanie z konkretnego zestawu barw w ramach korporacyjnej identyfikacji graficznej, możemy dodać do Tableau własną paletę kolorów. Żeby to zrobić musimy edytować plik ‘preferences.tps’, który znajduje się również w My Tableau Repository.

Jest to prosty plik XML, możesz go otworzyć w Notatniku, Notepad++ lub innym edytorze tekstu. Standardowo zawartość pliku wygląda następująco:

 

<?xml version=’1.0′?>

<workbook>

</workbook>

 

Żeby dodać nową paletę, pomiędzy znacznikami <workbook> musimy zamieścić kolejne <preferences>, a w nich informację opisującą naszą nową paletę, np.:

 

<color-palette name=”Nazwa palety” type=”regular” >

<color>#eb912b</color>

<color>#7099a5</color>

<color>#c71f34</color>

<color>#1d437d</color>

<color>#e8762b</color>

<color>#5b6591</color>

<color>#59879b</color>

</color-palette>

 

Typ palety w zależności od potrzeb możemy określić jako ‘regular’, ‘ordered-sequential’ lub ‘ordered-diverging’. Kolory definiujemy korzystając z zapisu HEX. Prawidłową treść pliku pokazuje rysunek poniżej. Po zresetowaniu Tableau, nasza paleta będzie dostępna w aplikacji. Powyższe rozwiązanie pozwala na dodawanie dowolnej ilości palet wewnątrz znaczników <preferences>.

Jak się nie pogubić w wielu zakładkach i nie powtarzać tych samych czynności związanych z formatowaniem na każdym arkuszu?

 

Wiele przydatnych rozwiązań, które mogą nam ułatwić pracę kryje pasek zakładek. Zaczynając od jego prawej strony – możemy przełączać widok zakładek. Poza standardowym układem mamy do wyboru widok ‘Filmstrip’ (rysunek poniżej)  oraz widok galerii miniatur.

Dodatkowo, w sprawnej orientacji w zakładkach pomoże nam możliwość oznaczania ich kolorami.

 

Menu właściwości zakładki kryje w sobie jeszcze jedną, bardzo przydatną funkcję, czyli kopiowanie formatowania. Budując kilka widoków, które zawierają te same miary, formatowanie możesz ustawić tylko na jednym z nich, a następnie przy pomocy opcji ‘Copy’/’Paste Formatting’ wkleić ustawienia formatowania do kolejnych.

Zoom in i Zoom out na wykresach

 

Jeśli miałeś okazję przeglądać wizualizacje na mapach w Tableau, to z pewnością wiesz, że w lewym górnym rogu mapy masz dostęp do paska narzędzi. Zbliżać i oddalać mapę możesz przy pomocy rolki na myszy. Taką samą funkcjonalność oferują również inne wykresy. Z tą różnicą, że używając do zbliżania rolki musimy trzymać wciśnięty klawisz ‘Ctrl’. Pasek narzędzi nawigacyjnych możesz włączyć klikając na wykresie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję ‘Show/Hide View Toolbar’.

Jak ukrywać widoki na dashboardach w Tableau?

 

To ostatni punkt w dzisiejszym wpisie. Będzie to forma krótkiego tutorialu, natomiast warto opanować tę technikę, ponieważ robi to duże wrażenie na odbiorcach i znacznie przyczynia się do przejrzystości raportu. W formie video trik ten można zaobserwować na naszym webinarze o mapach w Tableau (LINK). Tutaj natomiast opiszę krok po kroku, jak osiągnąć efekt włączania i wyłączania dodatkowych widoków.

Na potrzeby przykładu tworzę dwa widoki – jeden to prosty Bar Chart z nazwami krajów i wartością sprzedaży, a drugi to mapa z podziałem na regiony i dodaną miarą ‘Profit Ratio’.

Następnie przechodzę do budowy dashboardu i tu zaczyna się magia :). Elementem, który chciałbym mieć domyślnie schowany na dashboardzie jest mapa. Żeby osiągnąć taki efekt muszę wykonać następujące czynności:

  1. Dodaję do widoku element ‘Horizontal Container’ (mapa będzie wyświetlała się obok Bar Chart’a – stosując identyczną logikę z użyciem Vertical Container możemy wyświetlać widoki jeden pod drugim).
  2. W kontenerze umieszczam mapę i – BARDZO WAŻNE – wyłączam jej tytuł, możemy również usunąć legendę.
  3. Obok mapy, wewnątrz kontenera dodaję kolejny ‘Horizontal Container’.
  4. W drugim kontenerze umieszczam Bar Chart oraz zaznaczam opcję ‘Use As Filter’.
  5. W tej chwili mapa będzie filtrowała się do kraju wybranego na pierwszym widoku. Jeśli nie zaznaczamy żadnego elementu widoczna pozostaje cała mapa. Przejdźmy zatem do menu Dashboard > Actions…
  6. Edytuj widoczny filtr zmieniając zaznaczenie w sekcji ‘Target Sheets’ na ‘Exclude all values’.
  7. Zatwierdź zmiany, a następnie aby wywołać zamierzony efekt kliknij na wybrany kraj i usuń zaznaczenie. Efekt zadziała tak, jak na dwóch kolejnych rysunkach.
To wszystko co na dziś przygotowałem. Mam nadzieję, że przynajmniej część z powyższych porad okaże się dla Ciebie interesująca i wykorzystasz je w swojej pracy.
Share This