Istnieją takie rodzaje wizualizacji, przy których celowo unikam określenia ‘wykres’. Jest to bowiem termin, którego bez obaw możemy używać mówiąc o klasycznych słupkach, czy scatter plot’ach. Natomiast w przypadku tytułowej chmury słów, która przecież może składać się z tych samych miar co scatter plot zakorzenione w naszych głowach skojarzenie z wykresem tak odbiega od jej wyglądu, że ciężko te dwa terminy ze sobą powiązać. Poza tym, chmura słów jest również takim elementem, który z powodzeniem możesz przygotować w Tableau w celu późniejszego wykorzystania w projektach graficznych, które następnie będą przygotowywane do druku. Oczywiście, każdy inny element możesz również wyeksportować klikając na nim prawym klawiszem myszy oraz wybierając opcję Copy à Image… jednak to właśnie chmura słów w ostatnim czasie zyskała najbardziej na popularności, jako element infografik, stron internetowych czy drukowanych materiałów informacyjnych.
Po dłuższym niż zazwyczaj wstępie przejdźmy do pracy. Zaczynamy tradycyjnie od otworzenia źródła „Sample superstore”. Jak zbudować naszą pierwszą wizualizację? Nic prostszego! Od pierwszego efektu WOW dzieli Cię tylko kilka kroków:
- Wybierz jeden wymiar, którego elementy będą pokazywały Twój widok. Ja wybrałem „Manufacturer”*
- Wybierz miarę, według której Tableau dobierze odpowiednie wielkości czcionek poszczególnych elementów. Ja wybieram Sales.
- Twój wymiar, czyli niebieską pigułkę z panelu Dimensions przeciągnij do panelu Marks i upuść nad obszarem Text.
- Miarę, czyli zieloną pigułkę z panelu Measures, również przenieś do Marks i upuść w obszarze Size.
- Rozwiń menu w panelu Marks, które w tej chwili jest ustawione w pozycji Automatic i zmień ją na Text.
* Pierwszy etap za nami. Możesz się w tej chwili zastanawiać, skąd w moim Superstore wziął się element „Manufacturer”. Zapewne część z Was łączy się do pliku „Sample superstore”, który znajduje się w folderze „Dokumenty à My Tableau Repository à Datasources…”. Jeśli korzystasz z tego źródła, faktycznie nie będziesz miał części informacji, które zawiera niniejszy przykład. Żeby uruchomić alternatywne źródło na ekranie startowym Tableau odszukaj sekcję „Saved Data Sources”. Wybierz dowolny „Sample superstore”, a Twój zasób danych będzie nieco bardziej rozbudowany niż ten, który zawierają załączone do Tableau pliki Excelowe.

6. Wybierz kolejną miarę. Ja na potrzeby przykładu wybieram Profit. Przenieś ją do obszaru Color.
7. Po prawej stronie obszaru roboczego pojawia się legenda koloru. Kliknij na nią dwukrotnie. W nowym oknie będziesz mógł wybrać paletę kolorów i dostosować to, jak barwa będzie wpływała na elementy Twojego widoku. Ja zdecydowałem się na paletę „Green-Blue Diverging” w wersji Reversed oraz wybrałem opcję Stepped Color. Następnie zmniejszyłem ilość odcieni koloru do 4. Dzięki temu udało mi się wyeliminować sytuację, w której elementy, które prezentowały wartości bliskie 0 wpadały w barwę szarą. Zaznaczam jednak, że przy każdej tego typu operacji musisz mieć świadomość tego, jaką wartość analityczną ma nieść ze sobą dana wizualizacja.


Żeby temu zapobiec wróć do ustawień legendy koloru, rozwiń menu Advanced i zaznacz checkbox przy pozycji Center z wartością 0. Dzięki temu kolor będzie zawsze zróżnicowany pomiędzy wartościami ujemnymi i dodatnimi.
W górnym panelu znajdziesz rozwijane menu, które odpowiada za rozmieszczenie wizualizacji na stronie. Domyślne ustawienie „Standard” zmień na „Entire View”. Na koniec nazwij zakładkę. Finalny efekt zobacz na poniższym rysunku.

- Na pasku zakładek kliknij prawym przyciskiem na istniejącej zakładce, a w rozwiniętym menu wybierz Duplicate.
- W rozwijanej liście w obszarze Marks zmień opcję Text na Square (brawo! Mamy treemapę! Ale to nie koniec :-)).
- Z panelu Dimensions wybierz element Product Name, przenieś go do obszaru Marks i upuść dokładnie nad pigułką Manufacturer w taki sposób, żeby jeden element zastąpił drugi.
- W bazie mamy również informację o kategorii produktu. Dlaczego jej nie wykorzystać? Znajdź element Category i przenieś go do obszaru Rows w górnej części ekranu.
- Rozwiń menu pigułki Category w Rows i wybierz opcję Sort. Dostosuj ustawienia według swoich preferencji. Ja wybieram sortowanie malejące (Descending) według pola Sales (Sum).
- Przyszedł czas na kosmetykę: nadaję nazwę zakładce, usuwam tytuł (klikam na nim prawym klawiszem myszy i wybieram Hide Title), usuwam nagłówek Category (również prawy klik i Hide Field Label for Rows). Na koniec usuwam legendę koloru i filtr (ikona ▼ w prawym górnym roku karty i opcja Hide Cart).
Rysunek poniżej przedstawia widok po przebudowie.

- Zduplikuj zakładkę z Treemapami.
- Z widoku usuń kolejno elementy:
a) Profit z filtrów;
b) Profit z Marks;
c) Product Name z Marks. - Następnie pozostałą w Marks pigułkę SUM (Sales), która jest obecnie przypisana do Size przesuń do obszaru Label.
- W rozwijanym menu zmień rodzaj wizualizacji ze Square na Text.
- Następnie rozwiń menu przy pigułce Category w obszarze Rows i odznacz opcję Show Header.
Nasz trzeci widok jest prawie gotowy. Popracujmy jednak chwilę nad jego wyglądem. Środkowa część widoku ma szare tło – proponuję je usunąć i sformatować czcionkę. Kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu obszaru roboczego i wybierz opcję Format. Po lewej stronie wyświetli się nowy panel.

8. Przejdź do sekcji Shading, w obszarze Row Banding à Band Size ustaw minimalną wartość. Następnie nadaj nazwę zakładce. Twój widok po zmianach powinien wyglądać tak jak na rysunku poniżej.



Duplikowanie arkusza z którego dzisiaj korzystaliśmy poza tym, że pozwala na szybszą pracę powoduje również, że nie musisz się skupiać na formatowaniu nowego widoku. Gdybyś jednak zdecydował się na budowanie nowych zakładek od podstaw, pamiętaj o tym, żeby wszystkie ustawienia się ze sobą zgadzały. Mam na myśli na przykład sortowanie kategorii w naszej dzisiejszej drugiej i trzeciej zakładce.
Dziękuję za wspólną pracę!