10 ekspertów Data Science, których warto śledzić [lista]

gru 17, 2017

Analiza Danych

Data Science

Data Driven

banery data science

Data Science jest stosunkowo nową i dynamicznie rozwijająca się branżą. Branżą ogromnych możliwości, w której niezmiennie od lat brakuje ekspertów. Budowa kariery w tej dziedzinie nie jest jednak prosta i wymaga pewnego ukierunkowania. Pomóć w tym mogą eksperci, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami na swoich blogach i w mediach społecznościowych. Informują o swoich szkoleniach, webinarach, branżowych nowościach i wydarzeniach, w których warto uczestniczyć. Kogo warto obserwować, by wiedzieć co się dzieje w świecie Data Science?

Poniżej nasze subiektywne zestawienie ekspertów, którzy pozostają aktywni w Internecie i mają wiele do zaoferowania wszystkim zainteresowanym szeroko rozumianą analizą danych. Kolejność ich prezentacji jest zupełnie przypadkowa.

#1 Andrew Ng

Andrew Ng to prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna osoba w branży Data Science, tak w Polsce jak i na świecie. Powodów takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka, jednak najważniejszym zapewne ogromny wkład włożony w rozwój edukacyjnych platform MOOC (Massive Open Online Course), na których swoją edukację opiera wielu specjalistów w obszarze analizy danych. Andrew Ng urodził się w Wielkiej Brytanii w 1976 roku, jednak młodzieńcze lata spędził w Hong Kongu i Singapurze. Po ukończeniu szkoły średniej przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, by studiować informatykę. Tytuł licencjata zdobył na Uniwersytecie Carnegie Mellon w Pittsburghu, w Pensylwanii, tytuł magistra w Massachusetts Institute of Technology w Cambridge, w stanie Massachusetts, zaś doktorat obronił na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.

Z tytułem doktora informatyki Andrew Ng rozpoczął pracę na Uniwersytecie Stanforda, gdzie prowadził zajęcia poświecone zagadnieniom takim jak: Data Mining, Machine Learning, Deep Learning czy Artificial Intelligence. W 2008 roku stworzył program Stanford Engineering Everywhere, w ramach którego oferował za pośrednictwem Internetu szereg bezpłatnych kursów dostępnych dotychczas wyłącznie dla studentów. Poświęcone były one uczeniu maszynowemu, sztucznej inteligencji i bazom danych. Szkolenia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i to właśnie na kanwie zdobytych przy tym projekcie doświadczeń Andrew Ng postanowił stworzyć podobny projekt na większą skalę. Na efekty jego starań nie trzeba było długo czekać, gdyż już w 2012 roku (we współpracy z Daphne Koller) uruchomił Courserę – internetową platformę edukacyjną z milionową rzeszą zarejestrowanych użytkowników.

#2 Gregory Piatetsky

Gregory Piatetsky-Shapiro to człowiek stojący za jedną z największych, o ile nie największą stroną internetową poświęconą tematyce data mining, analizie biznesowej, Big Data i Data Science – KDnuggets. Jest to prawdziwa kopalnia wiedzy i doskonała platforma wymiany doświadczeń z badaczami danych pochodzącymi z najróżniejszych zakątków świata.

Piatetsky urodził się w Moskwie 1958 roku, jednak studia w dziedzinie matematyki ukończył w Tel-Awiwie, gdzie emigrował razem z matką w 1974 roku. W Izraelu zaliczył również krótką przygodę ze studiami informatycznymi, by ostatecznie zakończyć ścieżkę edukacyjną na uzyskaniu tytułu doktora na Uniwersytecie Nowojorskim. Po latach spędzonych na pracy dla korporacji, Gregory Piatetsky zadecydował w 2001 roku o zakończeniu kariery etatowego pracownika i rozpoczęciu działalności jako niezależny konsultant. Decydując się na taki krok Piatetsky zyskał również możliwość koncentracji na swoim własnym projekcie – KDnuggets. Biorąc pod uwagę jego wieloletnie doświadczenie, ogromną wiedzę oraz zaangażowanie w rozwój serwisu, nikogo nie powinna dziwić wysoka pozycja, jaką zajmuje on w rankingach najlepszych źródeł wiedzy dla badaczy danych.

#3 Vincent Granville

Vincent Granville często określany jest jako pionier Data Science. Ekspert o niezwykle szerokiej wiedzy technicznej i bogatym doświadczeniu, zdobywanym zarówno w niewielkich start-upach jak i międzynarodowych koncernach zaliczanych do grona Fortune 100. Specjalizuje się w obszarze Data Science, Business Intelligence, Machine Learning czy Internet of Things (IoT) i niezwykle chętnie dzieli się swoją wiedzą, pokaźnym doświadczeniem i wynikami przeprowadzanych badań w sieci oraz podczas branżowych spotkań.

Przez lata pracował ze studentami jako doktor Uniwersytetu Cambridge oraz National Institute of Statistical Sciences, stworzył ponad 40 artykułów, poświęconych zagadnieniom statystycznym, opublikowanych przez specjalistyczne czasopisma, a także kompendium wiedzy dla analityków zainteresowanych karierą badacza danych – “Developing Analytic Talent: Becoming a Data Scientist”. Wydana w maju 2014 roku książka istotnie przyczyniła się do wzrostu rozpoznawalności Vincenta w branży, jednak nie należy zapominać o jego dużej aktywności na międzynarodowych konferencjach oraz prowadzonej przez niego stronie internetowej – Data Science Central. Wszystkie te działania pozwoliły mu na zbudowanie wokół swojej osoby ogromnej społeczności.

#4 Tamara Dull

Tamara Dull zajmuje obecnie stanowisko Director of Emerging Technologies w SAS Best Practices, po jakie sięgnęła dzięki swojej szerokiej wiedzy na temat Big Data i Internet of Things (IoT), a także dzięki bogatemu doświadczeniu, które gromadzić zaczęła na długo przed pojawieniem się Internetu. Dzięki licznym wystąpieniom na międzynarodowych konferencjach oraz wielu artykułom, stworzonym dla wiodących czasopism i blogów technicznych, Tamara przez wielu postrzegana jest jako branżowy influencer. Specjalizacja w obszarze IoT oraz pełnienie funkcji członka rady nadzorczej Internet of Things Community, pozwoliły jej znaleźć się w gronie najbardziej wpływowych kobiet w branży – “25 Most Influential Women in IoT”. Nie tylko IoT Institute (autor rankingu), ale również Onalytica doceniła starania i zaangażowanie Tamary, kwalifikując ją do prestiżowego rankingu „Big Data Top 100 Influencers and Brands”. Tamara Dull posiada swoją stronę internetową i jest aktywna przede wszystkim na Twitterze, gdzie zgromadziła kilkunastotysięczne audytorium.

#5 Bernard Marr

Bernard Marr to autor wielu bestsellerów, setek profesjonalnych artykułów i raportów dedykowanych Data Science, mówca na międzynarodowych konferencjach i czynny konsultant, doradzający międzynarodowym korporacjom w zakresie inteligentnego wykorzystania danych w biznesie (m. in. Accenture, Barclays, HSBC, Orange, Toyota czy SAP). O ogromnej rozpoznawalności w branży świadczy nie tylko ogromne doświadczenie i dziesiątki tytułów, ale również niezagrożona pozycja największego influencera w social media. Profil zawodowy Bernarda w serwisie Linkedin śledzi niespełna 1,2 miliona użytkowników, co kwalifikuje go do grona 5 największych biznesowych influencerów wg Linkedin na świecie. Dużym zainteresowaniem i aktywnością charakteryzują się również jego profile w serwisach: Twitter, Facebook oraz SlideShare.

#6 DJ Patil

Dhanurjay “DJ” Patil to urodziny w 1974 roku amerykański matematyk i informatyk, który gruntowne wykształcenie odebrał na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego i University of Maryland, w College Park, gdzie uzyskał tytuł doktora matematyki stosowanej. Podczas swojej kilkunastoletniej kariery miał okazję pracować dla wielu światowych gigantów: Linkedin, Greylock Partners, Skype, PayPa, Ebay czy Venrock, z którym się ostatnio związał jako doradca. Co ciekawe, DJ Patil w latach 2015-2017 zatrudniony był przez Biały Dom jako Chief Data Scientist (Deputy Chief Technology Officer for Data Policy and Chief Data Scientist). Do jego obowiązków należało wówczas wykorzystanie potencjału drzemiącego w danych federalnych, stworzenie ogólnokrajowych praktyk w zakresie zarządzania danymi i zapewnienia długoterminowej stabilności rządowych baz danych.

Dostęp do nieprzebranych wręcz zasobów danych, gromadzonych przez rządowe instytucje, pozwolił mu na realizację wielu interesujących badań i projektów. Przyczynił się między innymi do uruchomienia kilku ważnych inicjatyw: „White House’s Police Data Initiative” (inicjatywa mająca na celu budowę zaufania do policji poprzez udostępnienie danych dotyczących zatrzymań, przeszukiwań czy strzelanin z udziałem funkcjonariuszy), „White House’s Data-Driven Justice Initiative” (inicjatywa mająca na celu zmniejszenie niesprawiedliwości i zwiększenia skuteczności ścigania) czy „Precision Medicine Initiative” (inicjatywa mając na celu budowę największej bazy danych genomowych dla lepszego zrozumienia występujących schorzeń i sposobów ich leczenia).

#7 Kirk Borne

Kirk Borne to istny człowiek renesansu, który może się pochwalić wieloletnim doświadczeniem oraz licznymi tytułami nadanymi mu przez branżowe magazyny i serwisy internetowe. Od wielu lat zajmuje czołowe miejsca rankingów największych influencerów w branży: „Big Data Influencer”, „Machine Learning and AI Influencer”, „Data Mining Influencer”, „IOT Internet of Things Influencer”, “Top Big Data Executives and Experts” czy “IBM Big Data and Analytics Hero”. Ugruntowaną pozycję w branży Kirk zdobył dzięki realizacji wielu szkoleń w obszarze szeroko rozumianej analizy danych, otrzymaniu niezliczonej liczby nagród i wyróżnień, opracowaniu setek artykułów i raportów, przygotowanych dla wiodących tytułów, wygłoszeniu niemalże dwustu wykładów dla studentów, wystąpieniu na niemalże dwustu międzynarodowych konferencjach, a także dzięki współredagowaniu wielu książek. Jak przystało na branżowego influencera Kirk Borne jest niezwykle aktywny w mediach społecznościowych – na Twitterze śledzi go niespełna niespełna 200 tysięcy obserwatorów, zaś na Linkedin ponad 30 tysięcy.

#8 Jeremy Waite

Na naszej liście nie mogło zabraknąć również Jeremy’ego Waite’a, który od lat znajduje się w gronie branżowych ekspertów, których warto śledzić. W 2015 roku Onalytica uznała go za najważniejszego influencera w obszarze analizy danych na świecie. Uzyskał również bardzo wysokie pozycje w wielu innych rankingach: „Top 30 Global Social Influencer on #AI in 2017”, „Top 10 Most Influential Tech Professionals 2017” czy „The 3rd most Influential Social Media Marketer in the UK The Drum”. Tak wysoką pozycję udało mu się osiągnąć dzięki ogromnej liczbie internatów śledzących jego aktywność na Twitterze. W 2015 roku było ich nieco ponad 70 tysięcy, dziś ponad 30 tysięcy więcej. Jak udało mu się zgromadzić wokół siebie tak dużą społeczność? Z pewnością przyczyniły się do tego wydane przez Jeremy’ego książki, setki wystąpień publicznych, a także wartościowe webinary i rozliczne posty publikowane na prywatnym blogu.

Od początku swojej kariery Jeremy związany był z branżą marketingową. Przez niespełna cztery lata prowadził własną agencję kreatywną. W 2012 roku rozpoczął współpracę z Adobe jako Head of Social Strategy EMEA, w 2014 roku objął stanowisko Head of Digital Strategy, Marketing Cloud EMEA w Salesforce, a od niespełna dwóch lat związany jest z IBM, gdzie obecnie zajmuje stanowisko Global Leader of CMO Programs.

#9 Hilary Mason

Hilary Mason to kolejna kobieta w naszym ranking, która mimo młodego wieku osiągnęła w obszarze Data Science naprawdę wiele. Wykształcenie informatyczne odebrała w Grinnelle College i Brown University, by po kilku latach objąć stanowisko Data Scientist w bitly. Do niedawna związana była z Accel Partners, jednak nie była to jej jedyna aktywność na polu analizy danych. W latach 2012-2015 organizowała konferencję DataGotham, której była pomysłodawcą. Od 2010 roku tworzy i aktywnie działa w hackNY – organizacji non-profit koncentrującej się na wspieraniu talentów i pasjonatów nowych technologii i zajmuje pozycję członka rady dyrektorów innej organizacji non-profit – Anita Borg Institute for Women and Technology. Mimo niezwykle napiętego terminarza Hilary zdołała znaleźć również czas na uruchomienie własnej firmy – Fast Forward Labs, która pomaga tworzyć i rozwijać nowe produkty i możliwości biznesowe dzięki wykorzystaniu nowych technologii (m. in. Data Science i Machine Learning). Mimo stosunkowo krótkiego stażu działalności, firmą Hilary szybko zainteresowały się większe organizacje, w wyniku czego firma została przejęta we wrześniu 2017 roku przez Cloudera, a Hilary zyskała tym samym nowe stanowisko w strukturze Cloudera – Vice President of Reaserch.

Ogromna aktywność w życiu zawodowym nie przeszkodziła Hilary w budowaniu zaangażowanego audytorium w social media. Jej konto na Linkedin śledzi ponad 150 tysięcy internautów, zaś na Twitterze ponad 100 tysięcy.

#10 Sarah Guido

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć również Sarah Guido – absolwentki University of Michigan – School of Information, która pierwsze doświadczenia w obszarze badania danych zaczęła zdobywać w 2013 roku. Związana była m. in. z Reonomy, bitly, a ostatnio z Mashable. Ekspert w dziedzinie programowania w języku Python oraz Machine Learning. W latach 2013-2014 zaangażowana w inicjatywę Ann Arbor PyLadies, mającą na celu zainteresowanie kobiet tematem programowania w Python. Od 2014 inicjator i główny organizator NYC Python Meetup – cyklicznego wydarzenia w ramach którego organizuje i prowadzi spotkania koncentrujące się na języku Python. Na swoim koncie ma również książkę „Introduction to Machine Learning with Python. A Guide for Data Scientists”, którą wydała we współpracy z Andreas Müller. Sarah aktywna jest przede wszystkim na Twitterze, gdzie udało jej się zgromadzić póki co kilka tysięcy obserwatorów.